"Konsten att få en bättre könsbalans på konferensscenen"
Månadens gästskribent Jörgen Dyssvold
Jörgen Dyssvold är styrelseordförande för TEDxStockholm, mötesdesigner vid mötesbyrån Herr Omar, planerar och producerar möten som andra gör tidningar och tv och är skapare av Meetfulness – läran om möten som uppnår målen och är kul på vägen.
|
Till att börja med kan man fråga sig om det har betydelse vilka som framträder på en konferens. Jag vill påstå att det har det. Anledningen är att vi alla har olika perspektiv formade utifrån vem vi är och vad vi upplevt och olika perspektiv kan leda till bättre lösningar för fler.
Inom TEDxStockholm hade vi målet att ha lika många kvinnor som män som talare på våra event men hade svårt att uppnå det. Det blev alltid övervikt av män och vi kände att det var många viktiga historier berättade ur kvinnors perspektiv som aldrig delades.
Vid den tiden skickade vi ut förfrågningar till intressanta talare för att sedan överväga och boka bland de som anmälde intresse. Problemet var bara att det gick minst fem män på varje kvinna som anmälde intresse för att tala.
Vi nöjde oss dock inte med att ligga 50/50 bara på förfrågningar utan ville ha jämn balans också i skarpt läge på scenen och insåg att vi behövde byta arbetssätt.
Vi började kontakta de kvinnor som inte anmälde intresse för att fråga varför. Förklaringarna vi fick var av typen att man inte tyckte man var bäst på sitt område, inte van att föreläsa eller att man själv inte tyckte sig vara lämplig. Kanske om några år, svarade de flesta.
Vi började då förklara att vi hade kontaktat henne mest baserat på att vi tyckte hon verkade intressant efter något vi hört, läst eller en rekommendation vi fått. Vi berättade också att de flesta som gör ett TEDx Talk gör det för första gången och sällan är några speciellt vana talare.
Plötsligt vände det och kvinnorna som kunde tänka sig att tala blev allt fler. Idag har vi lyxen att alltid ha en jämn balans mellan kvinnor och män bland de som går till sista urvalet och kan bland dessa välja ut de mest intressanta historierna.
Så knepet oavsett det handlar om att du vill få in fler talare, chefer eller styrelseledamöter är att byta strategi eftersom att bara fråga om intresse inte räcker. Genom att också ”sälja in” uppdraget till de du vill ha fler av, oavsett det är män, kvinnor, unga, seniorer eller annat, ökar du chansen att lyckas. Det gjorde vi.
Kommentera gärna Jörgens artikel på vår blogg »
|
Branschnytt
|
Best Western köper Sweden Hotels
De 59 privatägda hotell som ingår i Sweden Hotels övergår till att bli medlemmar i Best Western som därmed får 135 hotell.
Själva konverteringen till varumärket Best Western påbörjas under våren, men det kommer att ta en tid innan alla är klara.
|
Sport & Eventhus på Storhogna
I november kommer ett Sport & Eventhus att stå klart nedanför Storhogna Högfjällshotell & Spa. Det blir ett 450 kvm stort trähus med solterrass och stora fönster.
Förutom café och skiduthyrning kan huset användas som utställning-, tränings & eventlokal för både större och mindre arrangemang.
|
Susanne Dahlberg ny vd för Visit Sweden
Susanne har mångårig erfarenhet som ledare inom marknadsföring och förändringsarbete och ska leda kommunikationen av Sverige för framtidens internationella resenärer.
|
Kalender
|
Med fokus på möten utanför storstaden och lugnet nära naturen har du som besökare möjlighet att bekanta dig med våra fantastiska slott, herrgårdar, gästgiverier, hotell och kursgårdar.
|
En exklusiv, reserelaterad mötesplats och workshop för affärsresor och möten i alla former.
|
|